Basistraining Motiverende Gespreksvoering

  • Heb jij vaak te maken met weerstand van anderen?
  • Ben jij zelf vaak gemotiveerder voor verandering dan de ander?
  • Werk jij met mensen die ‘ja’ zeggen en ‘nee’ doen?

Waar je ook verandering wilt doorvoeren, van team tot beleid tot (bedrijfs)cultuur, je krijgt te maken met het gedrag van mensen. 

Motiverende gespreksvoering (MVG) is een gespreksstijl voor professionele communicatie met als doel: gedragsverandering. Dit kan gedragsverandering bij een collega, coachee of patiënt zijn.

Wanneer mensen wel willen veranderen, maar het niet doen, is er vaak sprake van tegenstrijdige belangen. Er zitten voor hen ook voordelen aan het huidige gedrag. Dat maakt gedragsverandering moeilijker. Een lastige situatie: ze zijn constant in conflict met zichzelf en hun emoties met betrekking tot wat ze willen veranderen. 

MVG is een gesprekstijl die deze tegenstrijdigheden uit de weg ruimt. Het mooie aan deze stijl is dat de persoon zelf de kar van zijn/haar veranderproces trekt. Zo is de verandering uiteindelijk toch volledig intrinsiek (wat terugval minimaliseert).

Iets voor jou

  • Wil jij mensen helpen het maximale uit zichzelf te halen? 
  • Wil je meer voldoening en resultaat halen uit gesprekken? 
  • Wil jij meer energie overhouden aan het eind van je (werk)dag?

Dan is de basistraining Motiverende Gespreksvoering iets voor jou.

Je leert

  • Hoe je anderen kunt helpen blijvende motivatie in zichzelf te vinden.
  • Wat je vooral NIET moet doen als je anderen wilt motiveren (en wat wel).
  • Welke basishouding nodig is om iemand te kunnen motiveren.
  • Op welke manier je informatie geeft zodat de ander echt naar je luistert.
  • Wat je kunt doen om weerstand om te buigen in motivatie.

Oud-deelnemers hadden o.a. beroepen en rollen als arts, coach, docent, wmo-consulent, fysiotherapeut, leidinggevende, manager, student, verpleegkundige of (ziekenhuis)apotheker.

Lees inhoud video

MI is: Gespreksstijl waarvan wetenschappelijk bewezen is dat het leidt tot blijvende gedragsverandering.

Wat houdt het in:

Het is een gespreksstijl, dus in ieder vakgebied kan dit worden toegepast, waarbij de autonomie van de ander centraal staat en er wordt uitgegaan van samenwerking. Dus waarbij je de motivatie om te veranderen niet bij de ander oplegt, maar juist ontlokt. Want mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden!

Hoe het werkt?

Wanneer iemand eventueel wil veranderen, maar het niet doet, is er vaak sprake van tegenstrijdige belangen, de persoon is ambivalent. Er zitten niet alleen nadelen aan het huidige gedrag, maar ook voordelen aan het huidige gedrag. 

Bij motiverende gespreksvoering geef je ruimte aan beide kanten in een oordeelvrije ruimte. En let je erop wat de persoon tegen zichzelf zegt. Want dat wat iemand zichzelf hoort zeggen, heeft een voorspellende waarde voor de toekomst. Mensen veranderen dus niet door wat anderen zeggen, maar door wat ze zichzelf horen zeggen in reactie op anderen. 

En door verandertaal te ontlokken zie je dat de persoon zelf de kar van zijn/haar veranderproces trekt. Zo is de verandering uiteindelijk volledig intrinsiek (wat terugval minimaliseert).

En dit hoeft helemaal niet moeilijk te zijn! Het is een hele concrete en praktische manier om gedragsverandering bij mensen te faciliteren. En mijn ervaring is vooral ook dat je met veel meer energie naar huis gaat en er meer verbinding ontstaat in de gesprekken die je zult hebben.

Ben je zo enthousiast geworden dat je nu al meteen aan de slag zou willen? Begin dan met eens te letten op wat de ander zegt in reactie op jou en wat de ander tegen zichzelf zegt. 

Interesse?

Willen jij en collega’s de basistraining Motiverende Gespreksvoering volgen? Dat kan! Stuur me een berichtje en dan neem ik contact op met een voorstel op maat.

Twijfel je nog? Neem vrijblijvend contact op om te bespreken of het iets voor jou/jullie is.

 

Praktische informatie

Duur
3 dagen van 9.00 tot 17.00 uur

Groepsgrootte
Maximaal 15 deelnemers

Kosten
Vraag vrijblijvend een offerte aan

Gratis
Tussen de trainingsmomenten ben ik ten alle tijde beschikbaar om vragen te stellen wanneer u ergens tegenaan loopt in de praktijk